Рекламу показываем только НЕзарегистрированным пользователям. Войдите или зарегистрируйтесь на Бухфоруме
    .

Учет у частного нотариуса -самозанятого лица

Путеводитель по разделу. Налогообложение выплат физлицам (зарплата, подряд). Всё об ЕСВ. Индексация заработной платы.

Модератор: ФЛ7

UNREAD_POST 42 Татьяна » 20 апр 2011, 15:55

Подскажите, пожалуйста, кто сталкивался с учетом у частного нотариуса самозанятого лица С чего начать? Очень-очень нужно!!!
Последний раз редактировалось 42 Татьяна 20 апр 2011, 16:27, всего редактировалось 1 раз.
42 Татьяна
 
Сообщений: 21
Зарегистрирован: 20 апр 2011, 15:51
Благодарил (а): 0 раз.
Поблагодарили: 1 раз.

UNREAD_POST Печкин » 20 апр 2011, 16:10

А такое бывает: частный нотариус СПД-шник?
живу на Бухфоруме
Аватар пользователя
Печкин
 
Сообщений: 6649
Зарегистрирован: 18 ноя 2010, 13:03
Благодарил (а): 73 раз.
Поблагодарили: 2891 раз.

UNREAD_POST Heloise » 20 апр 2011, 16:20

Частные нотариусы проходят как «самозайнята особа», просто в вопросе видимо ошибка
Heloise
 
Сообщений: 356
Зарегистрирован: 27 янв 2011, 18:02
Благодарил (а): 499 раз.
Поблагодарили: 393 раз.

UNREAD_POST 42 Татьяна » 20 апр 2011, 16:23

Я тоже так думаю, просто мне задали этот вопрос и я растерялась))) Так какие налоги платит нотариус как самозанятое лицо?
42 Татьяна
 
Сообщений: 21
Зарегистрирован: 20 апр 2011, 15:51
Благодарил (а): 0 раз.
Поблагодарили: 1 раз.

UNREAD_POST konsult » 20 апр 2011, 16:28

НДФЛ платит
ЕСВ "за себя" и "за работников" платит
Аватар пользователя
konsult
 
Сообщений: 694
Зарегистрирован: 25 ноя 2010, 14:51
Благодарил (а): 197 раз.
Поблагодарили: 271 раз.

UNREAD_POST 42 Татьяна » 20 апр 2011, 16:31

НДФЛ платит
ЕСВ "за себя" и "за работников" платит


Спасибо, большое.
42 Татьяна
 
Сообщений: 21
Зарегистрирован: 20 апр 2011, 15:51
Благодарил (а): 0 раз.
Поблагодарили: 1 раз.

UNREAD_POST Heloise » 20 апр 2011, 16:32

Согласно письму ГНАУ по нотариусам "Щодо обліку та звітності самозайнятих осіб"

...приватний нотаріус щокварталу подає до органу ДПС за місцем розташування свого робочого місця інформацію про посвідчені ним договори щодо проведення операцій з продажу (обміну) об'єктів нерухомого майна між фізичними особами та продажу (обміну) рухомого майна між стороною (сторонами) цього договору, включаючи інформацію про вартість такого майна та суму сплаченого податку, а також інформацію про видачу свідоцтв про право на спадщину та/або посвідчення договорів дарування в порядку, встановленому вказаним розділом Кодексу для податкового розрахунку.

...приватні нотаріуси надсилають до органів ДПС за податковою адресою платників податків (орендодавців) повідомлення про нотаріальне посвідчення договору оренди об'єктів нерухомості у день посвідчення таких договорів.

...стосовно помічників (консультантів) приватного нотаріуса або інших працівників, які перебувають у трудових відносинах з приватним нотаріусом, такий нотаріус є податковим агентом та зобов'язаний ... подавати до органу державної податкової служби ... ф. 1ДФ.

... подавати до 1 травня року, що настає за звітним до такого органу річну податкову декларацію за результатами звітного року.

Обо всех нюансах с постановкой на учет и прочими справками в письме под спойлером.
Скрытый текст: показать
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ від 26.01.2011 р. N 1984/7/17-0717


Державним податковим адміністраціям в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі

Щодо обліку та звітності самозайнятих осіб


Державна податкова адміністрація України, керуючись ст. ст. 2 та 8 Закону України від 04.12.90 р. N 509 "Про державну податкову службу в Україні", надсилає для керівництва в роботі методичні рекомендації щодо надання платникам податків податкової консультації з питання обліку в органах державної податкової служби самозайнятих осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, зокрема, приватну нотаріальну.

Пунктом 172.4 ст. 172, п. 173.4 ст. 173, п. 174.4 ст. 174 розділу IV Податкового кодексу України (далі - Кодекс) встановлено, що приватний нотаріус щокварталу подає до органу ДПС за місцем розташування свого робочого місця інформацію про посвідчені ним договори щодо проведення операцій з продажу (обміну) об'єктів нерухомого майна між фізичними особами та продажу (обміну) рухомого майна між стороною (сторонами) цього договору, включаючи інформацію про вартість такого майна та суму сплаченого податку, а також інформацію про видачу свідоцтв про право на спадщину та/або посвідчення договорів дарування в порядку, встановленому вказаним розділом Кодексу для податкового розрахунку.

Крім того, на виконання пп. 170.1.5 "б" п. 170.1 ст. 170 Кодексу постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. N 1242 "Про затвердження зразка повідомлення про нотаріальне посвідчення договору оренди об'єктів нерухомості" встановлено, що приватні нотаріуси надсилають до органів ДПС за податковою адресою платників податків (орендодавців) повідомлення про нотаріальне посвідчення договору оренди об'єктів нерухомості у день посвідчення таких договорів.

Відповідно до пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 розділу I, п. 51.1 ст. 51 розділу II, пп. 168.4.5 п. 168.4 ст. 168, п. 176.2 ст. 176 розділу IV Кодексу стосовно помічників (консультантів) приватного нотаріуса або інших працівників, які перебувають у трудових відносинах з приватним нотаріусом, такий нотаріус є податковим агентом та зобов'язаний виконати всі покладені на нього Кодексом функції податкового агента у відповідності до зазначених норм Кодексу, зокрема, подавати до органу державної податкової служби за місцем своєї реєстрації (обліку) податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку (ф. 1ДФ) та податкову декларацію з податку на доходи фізичних осіб за базовий податковий період, що дорівнює календарному місяцю, про загальні суми доходів, що нараховані (виплачені, надані) на користь платників податку, і загальні суми податку на доходи фізичних осіб, що утримані з цих доходів, а також обсяги перерахованого податку до бюджету.

Згідно із п. 49.1 ст. 49, п. 65.1 ст. 65 розділу II, п. 178.1, 178.4 ст. 178 розділу IV Кодексу приватний нотаріус як самозайнята особа зобов'язаний стати на облік (зареєструватись) в органі ДПС за місцем свого постійного проживання та подавати до 1 травня року, що настає за звітним до такого органу річну податкову декларацію за результатами звітного року.

Із урахуванням положень ст. ст. 63 та 65 розділу II Кодексу приватний нотаріус підлягає взяттю на облік в органах державної податкової служби:

за місцем проживання (податкової адреси), якщо місце проживання (реєстрації відповідно до паспорта) та місце розташування робочого місця (контори) приватного нотаріуса (відповідно до реєстраційного посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності) відповідають одному органу ДПС. При цьому такий орган є основним і єдиним місцем обліку приватного нотаріуса як самозайнятої особи;

за місцем проживання (основне місце обліку) та місцем розташування робочого місця (контори) приватного нотаріуса (неосновне місце обліку), якщо місце проживання приватного нотаріуса та місце розташування його контори відповідають різним органам ДПС.

Приватний нотаріус зобов'язаний стати на облік в органі ДПС за основним місцем обліку та неосновним місцем обліку. При цьому до органу ДПС за неосновним місцем обліку приватний нотаріус подає інформацію, перелік якої визначений п. 172.4 ст. 172, п. 173.4 ст. 173, п. 174.4 ст. 174 розділу IV Кодексу. Інші обов'язки податкового агента та платника податку на доходи фізичних осіб приватний нотаріус виконує за основним місцем обліку.

Оскільки до набрання чинності Кодексом основними місцями обліку приватних нотаріусів були органи ДПС за місцями розташування їх робочих місць (контор), то у зв'язку із зазначеними змінами у законодавстві щодо визначення основного місця обліку приватних нотаріусів має бути проведена зміна основних місць обліку тих приватних нотаріусів, стосовно яких є різними органи ДПС, що відповідають місцям проживання (податковій адреси) та місцям розташування робочих місць (контор) приватних нотаріусів.

Необхідність проведення таких процедур врахована в виданому відповідно до положень Кодексу наказі ДПА України від 22.12.2010 р. N 979 "Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів та визнання такими, що втратили чинність, наказів Державної податкової адміністрації України", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.12.2010 р. за N 1439/18734 (далі - наказ N 979). Зазначеним наказом (пп. 3.2 п. 3) також встановлено, що після набрання ним чинності (згідно п. 4 якого, цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування - "Офіційний вісник України", 2011, N 1 (14.01.2011 р.), ст. 56) органами ДПС проводиться зміна основного та неосновного місця обліку приватних нотаріусів без подання ними будь-яких заяв у порядку, встановленому розділом X, з урахуванням положень пп. 6.10.1 п. 6.10 розділу VI та п. 7.5 розділу VII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого п. 1 цього наказу (далі - Порядок).

Переведення приватних нотаріусів на обслуговування з органів ДПС за місцем розташування робочого місця до органів ДПС за місцем проживання має бути проведено з урахуванням наступного.

Протягом місяця після набрання чинності наказом N 979 (до 14.02.2011) орган ДПС за місцем розташування робочого місця формує та направляє до органу ДПС за місцем проживання приватного нотаріуса пакет документів, перелік яких визначений пп. 10.1.5 п. 10.1 розділу X Порядку.

Протягом п'яти робочих днів після надходження облікової справи та документів приватного нотаріуса до органу ДПС за місцем його проживання, такий орган здійснює взяття на облік такого платника податків, про що направляє до органу ДПС за місцем розташування робочого місця два примірники повідомлень про взяття на облік/зняття з обліку платника податків у зв'язку зі зміною місцезнаходження (місця проживання) за ф. N 11-ОПП (додаток 12 до Порядку).

У 10-денний строк після взяття на облік орган ДПС за місцем проживання нотаріуса повідомляє нотаріуса (листом) про зміну основного та неосновного місця обліку його як приватного нотаріуса.

Після надходження повідомлення за ф. N 11-ОПП про взяття на облік приватного нотаріуса в органі ДПС за місцем проживання, орган ДПС за місцем розташування робочого місця протягом двох робочих днів знімає з обліку нотаріуса як платника податків за основним місцем обліку, формує і надсилає до органу ДПС за місцем проживання один примірник повідомлення за ф. N 11-ОПП із заповненим третім розділом, а також в електронному вигляді відомості, визначені пп. 10.1.7 п. 10.1 розділу X Порядку.

Згідно з пп. 6.10.1 п. 6.10 розділу VI та п. 7.5 розділу VII Порядку одночасно із таким зняттям з обліку приватний нотаріус ставиться на облік за неосновним місцем обліку в органі ДПС за місцем розташування свого робочого місця.

До взяття на облік приватного нотаріуса в органі ДПС за місцем проживання він сплачує податки, збори, подає податкові декларації (звіти, розрахунки) та виконує інші обов'язки платника податків за місцем розташування робочого місця.

Після взяття на облік приватного нотаріуса та повернення ним довідки за ф. N 4-ОПП, виданої за попереднім місцем обліку, орган ДПС за основним місцем обліку видає такому платнику податків нову довідку про взяття на облік за ф. N 4-ОПП (додаток 2 до Порядку) із зазначенням виду професійної діяльності ("приватний нотаріус").

Аналогічно може бути замінена довідка і приватному нотаріусу, у якого місце проживання та місце розташування робочого місця (контори) відповідають одному органу ДПС.

Згідно з додатком 2 до Порядку для фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, ця довідка визнається свідоцтвом про реєстрацію в органі ДПС.

Відповідно до п. 7.3 Порядку органом ДПС за неосновним місцем обліку (за розташуванням робочого місця) приватному нотаріусу може бути видане Повідомлення про взяття на облік за неосновним місцем обліку за ф. N 16-ОПП (додаток 10 до Порядку), строк дії якого обмежується бюджетним роком та яке є доповненням до довідки про взяття на облік за ф. N 4-ОПП і дійсне тільки разом із такою довідкою. Видачу такого повідомлення відповідний орган ДПС здійснює на письмовий запит приватного нотаріуса протягом двох робочих днів після надходження звернення від платника податків.


В. о. першого заступника Голови
С. І. Лекарь

За это сообщение автора Heloise поблагодарили: 2
konsult, Дилетант
Heloise
 
Сообщений: 356
Зарегистрирован: 27 янв 2011, 18:02
Благодарил (а): 499 раз.
Поблагодарили: 393 раз.

UNREAD_POST 42 Татьяна » 20 апр 2011, 16:35

Уважаемые коллеги, мои Вы Спасатели!!! Спасибо Вам всем огромное за участие в моей темке!!!

За это сообщение автора 42 Татьяна поблагодарил:
Heloise
42 Татьяна
 
Сообщений: 21
Зарегистрирован: 20 апр 2011, 15:51
Благодарил (а): 0 раз.
Поблагодарили: 1 раз.

UNREAD_POST konsult » 20 апр 2011, 16:41

Принцип налогообложения похож на предпринимателя на общей системе налогообложения (и по НДФЛ и по ЕСВ). Они даже Книгу учета доходов и расходов ведут по той же форме (утвержденной приказом ГНАУ № 1025)
Только подход к исчислению чистого дохода другой (расходы формируются по-другому).

ЄДИНА БАЗА ПОДАТКОВИХ ЗНАНЬ

Питання:

Які витрати мають право врахувати нотаріуси при визначенні сукупного чистого доходу?

Відповідь:

Діє з 01.01.2011. Для приватних нотаріусів відповідно п. 178.3 ст. 178 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року N 2755-VI оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності. У разі, якщо приватний нотаріус не отримав в органах державної податкової служби свідоцтво про державну реєстрацію, то об'єктом оподаткування для нього є доходи, отримані від такої діяльності без урахування витрат. Листом Міністерства юстиції України від 02.02.2006 р. N 31-35/20 наведений єдиний перелік витрат, які приватні нотаріуси мають право враховувати при обчисленні загального річного оподатковуваного доходу, а саме:

користування приміщенням (оренда плата, платежі за надання комунальних послуг та інші обов'язкові платежі), яке є робочим місцем приватного нотаріуса (ст. 25 Закону України "Про нотаріат");

користування телефонним зв'язком;

одержання спеціальних бланків нотаріальних документів, книг обліку та реєстрів, необхідних у роботі нотаріуса; виготовлення печаток та штампів, а також їх заміну (ст. 26 Закону України "Про нотаріат");

укладання договору службового страхування або внесення страхової застави (ст. 28 Закону України "Про нотаріат");

придбання канцелярського приладдя;

оплату інформаційно-технічних послуг щодо користування державними реєстрами, що діють в системі нотаріату;

модернізацію та обслуговування комп'ютерної та копіювальної техніки, придбання комплектів картриджів;

оплату праці найманих працівників за трудовими угодами;

сплату нотаріусами внесків до Пенсійного фонду України, у тому числі на користь найманих працівників, та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування;

придбання офіційних видань, рекомендованих Міністерством юстиції України, проходження навчання з підвищення професійного рівня;

використання електронної бази законодавства.

Інші витрати, які відсутні в переліку, наведеному у листі Міністерства юстиції України від 02.02.2006 р. N 31-35/20, не враховуються при визначенні сукупного чистого доходу нотаріусів.

За это сообщение автора konsult поблагодарили: 3
Heloise, VPK, Дилетант
Аватар пользователя
konsult
 
Сообщений: 694
Зарегистрирован: 25 ноя 2010, 14:51
Благодарил (а): 197 раз.
Поблагодарили: 271 раз.

UNREAD_POST Heloise » 20 апр 2011, 16:57

Хорошая ознакомительная статья по учету у нотариуса. Указаны нормы и законы до НК, но чтоб понять принцип «в целом» - познавательно.
Скрытый текст: показать
Оподаткування приватних нотаріусів

Поняття незалежної підприємницької діяльності для цілей оподаткування дане в п. 1.9 Закону України від 22.05.2003 р. № 889-IV «Про податок з доходів фізичних осіб» (далі - Закон № 889): незалежна професійна діяльність - це діяльність ... адвокатів, приватних нотаріусів ... за умови, що такі особи не є найманими робітниками або суб’єктами підприємницької діяльності.

Як особи, що здійснюють незалежну професійну діяльність, приватні нотаріуси належать до групи «самозайнятих осіб». Відповідно до ст. 3 Закону України «Про нотаріат» № 3425-ХІІ від 02.09.93 р. (далі - Закон № 3425) нотаріус не може перебувати в штаті інших державних, приватних і громадських підприємств і організацій, займатися підприємницькою та посередницькою діяльністю, а також виконувати іншу оплачувану роботу, крім тієї, яка передбачена абз. 2 ст. 4 Закону № 3425 (складати проекти угод і заяв, виготовляти копії документів і виписки з них, надавати роз’яснення з питань здійснення нотаріальних дій і консультації правового характеру), а також викладацькою та науковою діяльністю у вільний від роботи час.

Ст. 32 Закону № 3425 установлено, що з доходу приватного нотаріуса утримується податок за ставками, установленими чинним законодавством України. Пріоритетним Законом для оподаткування доходів фізичних осіб є Закон № 889 (п. 22.2 Закону № 889). Законом № 889 не визначені особливості оподаткування доходів осіб, що здійснюють незалежну професійну діяльність, однак на них поширюються вимоги Закону № 889 щодо порядку визначення загального оподатковуваного податком доходу, ведення книги обліку доходів і витрат, надання податкової соціальної пільги щодо найманих осіб, обов’язків декларування і строків сплати податку (п. 22.2 Закону № 889).

Відповідно до п. 1.3 «з» Закону № 889 як дохід визначений дохід від здійснення незалежної професійної діяльності на території України. Таким чином, доходи приватного нотаріуса - це сума коштів, що сплачує клієнтами за здійснення нотаріальних дій і надання додаткових послуг правового й технічного характеру (лист ГНАУ від 01.06.05 р. № 5079/до/17-3115).

Загальний річний оподатковуваний дохід складається із суми загальних місячних оподатковуваних доходів звітного року (пункт 4.1 Закону № 889). Таким чином, доходи приватних нотаріусів обкладаються податком за загальними нормами, установленими Законом № 889 для фізичних осіб (п. 7.1 з урахуванням п. 22.3). В 2006 році - 13% від об’єкта оподаткування.

Відповідно до пп. 5.4.2 і пп. 6.3.3 «е» Закону № 889 безпосередньо до доходів приватного нотаріуса податковий кредит і податкова соціальна пільга не застосовуються, оскільки приватний нотаріус не є найманою особою і не одержує заробітну плату в розумінні Закону № 889 (п. 1.1 і п. 1.3 «д» Закону № 889).

На приватних нотаріусів поширюється обов’язок відповідно до пп. 19.1 «а» Закону № 889 вести облік доходів і витрат в обсягах, достатніх для визначення суми загального річного оподатковуваного доходу у випадку, якщо такий платник податку зобов’язаний за Законом № 889 подавати декларацію або має право на таке подання з метою повернення зайво сплачених податків. Наказом ДПАУ від 16.10.03 р. № 490 «Про затвердження форми обліку доходів і витрат платника податку з доходів фізичних осіб і Порядку ведення обліку доходів і витрат для визначення суми загального річного оподатковуваного доходу» затверджена форма Книги обліку доходів і витрат для визначення суми загального річного оподатковуваного доходу (далі - Книга) і Порядок ведення обліку доходів і витрат для визначення суми загального річного оподатковуваного доходу (далі - Порядок). У Книзі підлягають обліку всі доходи (платежі), отримані приватним нотаріусом від фізичних та юридичних осіб за надані послуги правового або технічного характеру та здійснені нотаріальні дії щодо кожного клієнта. При заповненні Книги в графі «Джерело отриманого доходу...» необхідно проставляти назву і код - для юридичної особи, прізвище, ім’я, по батькові й ідентифікаційний номер - для фізичної особи, та їхні адреси. Причому чинне законодавство передбачає здійснення подвійної реєстрації певних відомостей, як у реєстрі нотаріальних дій, так і в Книзі.

Для цілей нарахування податку з доходів приватного нотаріуса об’єктом оподаткування буде не чистий річний оподатковуваний доход (як для фізичних осіб), а відповідно до п. 3.1 і пп. 5.4.2 Закону № 889 він визначається шляхом зменшення загального річного оподатковуваного доходу, отриманого протягом звітного року як заробітна плата, на суму податкового кредиту такого звітного року. Тобто Закон № 889 прирівнює дохід приватного нотаріуса до одержання зарплати. Перелік витрат, дозволених до включення до складу податкового кредиту платників, які одержують заробітну плату, зазначений в п. 5.3 Закону № 889. Разом з тим цей перелік не охоплює витрат, пов’язаних з економічною сутністю процесу організації та здійснення нотаріальної діяльності. Законом № 3425 установлені певні вимоги до робочого місця й організації роботи приватного нотаріуса - нотаріус повинен працювати в нотаріальній конторі (у власному або орендованому приміщенні, що має відповідати вимогам щодо збереження таємниці виконуваних нотаріальних дій (ст. 8 Закону № 3425)). Приміщення має бути сертифіковане, оснащене сигналізацією. Нотаріус зобов’язаний забезпечити схоронність архіву та печаток.

Тому всі витрати, пов’язані з експлуатацією нотаріальної контори (оренда плата, платежі за надані комунальні послуги, інші обов’язкові платежі) включаються до складу витрат приватного нотаріуса, на суму яких він має право зменшити свій дохід.

Ми визначили, що дохід приватного нотаріуса - це сума коштів, що надійшла йому від клієнтів (фізичних та юридичних осіб) за здійснення нотаріальних дій і надання додаткових послуг правового і технічного характеру (п. 1.3 «з» Закону України від 22.05.2003 р. № 889-IV «Про податок з доходів фізичних осіб» - далі Закон № 889), і що цей дохід обкладається податком з доходів фізичних осіб (далі - ПДФО) за ставкою 13% від об’єкта оподаткування. Безпосередньо до доходів приватного нотаріуса податкова соціальна пільга (далі - ПСП) не застосовується (пп. 5.4.2 і пп. 6.3.3 «е» Закону № 889).

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про нотаріат» від 02.09.93 р. № 3425-ХІІ (далі - Закон № 3425) діяльність приватних нотаріусів не є підприємницькою або посередницькою, тому вони не можуть бути зареєстровані як суб’єкти підприємницької діяльності. Через що відповідно до Указу Президента Україн и «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» № 727/98 від 03.07.98 р. приватні нотаріуси не є платниками єдиного податку. На них не поширюються норми пп. 4.3.25 Закону № 889, оскільки на сьогодні не прий нятий спеціальний закон, що встановив би спрощене оподаткування доходів від здійснення незалежної професійної діяльності, у тому числі приватної нотаріальної діяльності.

1 За першою подією на підставі п. 11.2 Закону про прибуток у випадку, якщо постачальник - платник податку на прибуток за звичайною ставкою.

Витрати приватного нотаріуса

Розберемося, які документально підтверджені витрати приватний нотаріус може враховувати при визначенні свого оподатковуваного доходу.

На приватних нотаріусів поширюється зобов’язання (пп. 19.1 Закону № 889) вести облік доходів і витрат у Книзі обліку доходів і витрат, затвердженій наказом ДПАУ № 490 від 16.10.03 р., в обсягах, достатніх для визначення суми загального річного оподатковуваного доходу. У цьому випадку на нього поширюються і норми Декрету КМУ від 26.12.92 № 13-92 «Про прибутковий податок з громадян» у частині особливостей оподаткування доходів від заняття підприємницькою діяльністю й іншими доходами:

оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між валовим доходом (виручкою в грошовій і натуральній формі) і документально підтвердженими витратами, безпосередньо пов’язаними з одержанням доходу.

А також «Інструкції про оподаткування доходів фізичних осіб від заняття підприємницькою діяльністю», затвердженої наказом ДПАУ № 12 від 21.04.93 р. (далі - Інструкція № 12), де в додатку № 7 «Про склад валових витрат виробництва (обігу), які виключаються з валового доходу платників податку - фізичних осіб»:

Фізична особа - платник податків не є юридичною особою і платником податків на прибуток, не має обов’язку вести бухгалтерський облік, тому формує витрати за переліком статті 5 «Валові витрати» та відповідно до статті 8 «Амортизація» вказаного Закону з деякими особливостями.

Відразу домовимося, приватні нотаріуси не можуть використовувати для визначення оподатковуваного доходу норми витрат, установлені для суб’єктів підприємницької діяльності (додаток 6 до Інструкції № 12).

Тобто приватні нотаріуси в праві не вести бухгалтерський облік відповідно до норм Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» № 996-XIV від 16.07.99 р. Однак якимось чином «збирати» документи для підтвердження своїх витрат вони зобов’язані. Який це буде спосіб - вирішувати нотаріусу. Можна запропонувати внутрішній облік, що розглядався нами торік (починаючи з «ШБ» № 19/2005) для приватного підприємця, а можна придумати щось своє.

Законом № 889 не визначені витрати осіб, що здійснюють незалежну професійну діяльність. Тому документом, на підставі якого приватний нотаріус може визначити перелік витрат, пов’язаних з організацією роботи є лист Мін’юсту № 31-35/20 від 02.02.06 р. Розглянемо, які це витрати.

При оподаткуванні доходів приватний нотаріус за звітний податковий період може враховувати такі документально підтверджені обов’язкові витрати, пов’язані з організацією його роботи.

1. Користування приміщенням (орендна плата, платежі за надання комунальних послуг та інші обов’язкові платежі), яке є робочим місцем приватного нотаріуса.

Але приватний нотаріус може використовувати і власне приміщення. Чи має він право включити до своїх витрат нараховану амортизацію? У своєму листі № 1205/0/17-0415 від 03.03.06 р. ДПАУ, відповідаючи на запитання, чи має право приватний підприємець включати до своїх витрат суму нарахованих аморт-відрахувань, зазначає, що через те, що

ведення бухгалтерського обліку складу валових витрат виробництва (обігу) і основних фондів або нематеріальних активів, які підлягають амортизації, для фізичних осіб - платників податку законодавством не передбачено. Тобто нараховувати амортизацію фізичні особи не мають законодавчих підстав.

Однак неведення бухгалтерського обліку для фізичних осіб - платників ПДФО - це право, а не обов’язок. Тобто, виходячи з логіки податкової, у випадку ведення обліку амортвідрахувань, приватний нотаріус може включити суму амортизації власного приміщення, використовуваного у своїй професійній діяльності, до складу своїх витрат.

2. Користування телефонним зв’язком.

Знову не все так просто. Дотепер податкова, перевіряючи «прибуткові» підприємства, «не визнає» витрати стільникового зв’язку, мотивуючи це тим, що телефонні переговори можна вести і за звичайним телефонним зв’язком. Хоча пп. 5.2.1 і пп. 5.3.9 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємства» № 334/94-ВР від 28.12.94 р. дозволено включати будь-які витрати на послуги зв’язку за умови зв’язку їх із процесом виробництва та за наявності підтверджуючих ці витрати документів.

Законодавчо форма таких документів не встановлюється, тому варто керуватися загальними правилами документального оформлення послуг - мати договір і рахунок на суму фактично наданих послуг зв’язку. Чи можна включати до витрат витрати на послуги зв’язку орендованого приміщення? Пунктом 42 «Правил користування міським телефонним зв’язком», затверджених постановою КМУ № 385 від 22.04.97 р. установлено, що телефон необхідно переоформити на орендаря. Між підприємством зв’язку й орендарем укладається договір, що дає орендареві, за наявності документів, підстави для включення до своїх витрат послуг зв’язку. Часто при перевірці податкові органи вимагають розшифровку міжміських, міжнародних і стільникових телефонних переговорів. У цьому випадку можна порадити зберігати роздруківки розмов, які надають телефонні компанії.

3. Одержання спеціальних бланків нотаріальних документів, книг обліку і реєстрів, необхідних у роботі нотаріуса.

Тому що це бланки суворої звітності, то необхідно дотримуватися певних правил. Придбання бланків суворої звітності здійснюється на підставі спеціальної прибутково-видаткової накладної на бланки суворої звітності (ф. № СЗ-1) і доручення (ф. № М-2). Облік бланків у місцях їхнього зберігання ведеться в прибутково-видатковій книзі з обліку бланків суворої звітності (ф. № СЗ-2), що має бути прошнурована, пронумерована і скріплена печаткою та підписом приватного нотаріуса. Для ведення обліку окремих видів бланків у книзі виділяються окремі сторінки. Списуються бланки суворої звітності актом на списання використаних бланків суворої звітності (ф. № СЗ-3), що складає та підписує спеціально створена комісія. Зіпсовані, повернуті та невикористані бланки підшиваються до акту.

4. Виготовлення печаток і штампів, а також їхню заміну.

Порядок надання необхідних документів для виготовлення печаток і штампів, їхніх дублікатів, зберігання та дії приватного нотаріуса у випадку їхньої втрати або крадіжки визначений «Інструкцією про порядок видачі міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, підприємствам, установам, організаціям, господарським об’єднанням і громадянам дозволів на право відкриття і функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів, а також порядок видачі дозволів на оформлення замовлень на виготовлення печаток і штампів», затвердженої наказом МВС України від 11.01.99 р. № 17.

5. Укладання договору службового страхування або внесення страхової застави.

Для забезпечення відшкодування заподіяної шкоди приватний нотаріус зобов’язаний або укласти договір зі страховою організацією, або внести на спеціальний рахунок до банку страхову суму, еквівалентну 100-кратному розміру мінімальної зарплати (на цей час - 37500 грн. (375,00 х 100)).
Придбання канцелярського приладдя.
Оплату інформаційно-технічних послуг користуванням державними реєстрами, що діють у системі нотаріату.
Модернізацію й обслуговування комп’ютерної та копіювальної техніки, придбання комплектуючих і видаткових елементів.
Оплату праці найманих робітників за трудовими угодами.

Трудова угода є різновидом цивільно-правових договорів і її застосування регулюється цивільним законодавством (Цивільним кодексом України). Цивільно-правова угода (трудова угода) є однією з форм договору підряду, при укладанні якого між власником і громадянином останній зобов’язується за винагороду індивідуально виконувати певну роботу, він не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку і сам організує та виконує свою роботу. Такий договір виконується громадянином на свій страх і ризик. Договір підряду повинен містити чітке визначення роботи, строки її виконання та суму винагороди, одержувану в результаті працівником. По закінченні роботи між приватним нотаріусом і громадянином підписується акт приймання-здачі виконаних робіт, що є підставою для виплати винагороди, передбаченої договором підряду. Для громадянина, з яким приватний нотаріус уклав договір підряду, це місце роботи вважається не основним, і запис до трудової книжки не робиться.

Практика діяльності приватних нотаріусів показує, що деякі з них будують свої відносини з найманими робітниками на підставі ст. 21 Кодексу законів про працю України від 10.12.71 р. шляхом укладання трудового договору за формою, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 08.06.01 р. № 260 «Про затвердження форми трудового договору між працівником і фізичною особою та порядок реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою» с обов’язковою реєстрацією у встановленому порядку в державній службі зайнятості за місцем реєстрації приватного нотаріуса в присутності як працівника, так і приватного нотаріуса.

Ми не бачимо в цьому ніякого протиріччя, тому що ст. 21 КЗпП дозволяє укладати трудовий договір з найманим робітником і фізичною особою, не обумовлюючи, що він має бути суб’єктом підприємницької діяльності.

Трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом або фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядку.

10. Сплату нотаріусами внесків до Пенсійного фонду України, у тому числі на користь найманих робітників, і фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Необхідно звернути увагу на те, що Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 р. (далі - Закон № 1058) прямо визначає приватних нотаріусів як осіб, що підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню (п. 4 ст. 11 Закону № 1058). Приватні нотаріуси до солідарної системи перераховують «за себе» страховий внесок у розмірі не менше мінімального страхового внеску (ч. 1 і 2 ст. 15 Закону № 1058 та пп. 2 п. 8 Заключних положень Закону № 1058), що визначається від суми доходу, що підлягає оподаткуванню ПДФО. Відповідно до п. 5.3.3 «Інструкції про порядок нарахування та сплати страхувальниками і застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України», затвердженої постановою правління ПФУ № 21 від 19.12.2003 р., нотаріуси самостійно нараховують річну суму внеску від очікуваного чистого доходу.

Для своїх найманих робітників приватні нотаріуси є страхувальниками (п. 5 ст. 14 Закону № 1058). Максимальна величина фактичних витрат на оплату праці, з яких утримуються страхові внески, дорівнює 10 розмірам прожиткового мінімуму, установленого для працездатного населення.

Автор статті Марина Тарасова

За это сообщение автора Heloise поблагодарили: 4
Demerji, konsult, VPK, Дилетант
Heloise
 
Сообщений: 356
Зарегистрирован: 27 янв 2011, 18:02
Благодарил (а): 499 раз.
Поблагодарили: 393 раз.

UNREAD_POST vins » 21 апр 2011, 08:00

И небольшое извлечение из еще одной статьи о налогообложении нотариусов уже по НКУ

Налогообложение доходов
Скрытый текст: показать
Порядок налогообложения доходов от независимой профессиональной деятельности (НПД) определен ст. 178 НК. Если гражданин не получит свидетельство о регистрации НПД, то его доходы облагаются налогом на доход без учета понесенных расходов. Если же он зарегистрировался независимым профессионалом, то налогом облагается чистый доход (т. е. разность между доходом и документально подтвержденными расходами, необходимыми для осуществления НПД).

Ставки налога на доход установлены такие же, как и для предпринимателей на общей системе налогообложения. С суммы месячного чистого дохода, который не превышает 10-кратного размера минимальной зарплаты, установленной на 1 января отчетного года (в 2011 году – 9 410 грн.), взимается налог по ставке 15%, а с суммы превышения – 17%.

Независимые профессионалы обязаны вести учет доходов и расходов от своей деятельности. Форма Книги учета доходов и расходов для НПД утверждена приказом ГНАУ от 24.12.2010 г. № 1025. Она такая же, как и для предпринимателей-общесистемщиков*, но порядок учета немного проще. В частности, от независимых профессионалов не требуется заполнять гр. 7 и 8 Книги учета о внутреннем перемещении товара (отпуске на реализацию наемному лицу). Вероятно, это связано с тем, что независимые профессионалы в основном предоставляют услуги и не передают товарно-материальные ценности на реализацию своим работникам. Однако наемные работники, осуществляющие наличные расчеты, обязаны иметь свою зарегистрированную в органе ГНС Книгу учета доходов и расходов, в которой они должны отражать полученную выручку.

В отличие от предпринимателей независимые профессионалы не начисляют себе авансовые платежи по налогу на доход. Кроме того, они не обязаны формировать свои расходы на основании норм р. ІІІ НК.

Единый перечень расходов, которые имеют право учитывать частные нотариусы, приведен в письме Минюста от 02.02.2006 г. № 31-35/20. К ним относятся расходы на:

– пользование помещением (арендная плата, платежи за предоставление коммунальных услуг и другие обязательные платежи), которое является рабочим местом частного нотариуса;

– пользование телефонной связью;

– получение специальных бланков нотариальных документов, книг учета и реестров, необходимых в работе нотариуса;

– изготовление печатей и штампов, а также их замену;

– заключение договора служебного страхования или внесения страховой закладной (ст. 28 Закона Украины “О нотариате”);

– приобретение канцелярских принадлежностей;

– оплату информационно-технических услуг относительно пользования госреестрами;

– модернизацию и обслуживание компьютерной и копировальной техники;

– оплату труда наемных работников;

– уплату нотариусами взносов на общеобязательное государственное социальное страхование;

– приобретение официальных изданий, рекомендуемых Минюстом, прохождение обучения по повышению профессионального уровня;

– использование электронной базы законодательства.

Подобным перечнем расходов могут руководствоваться и другие независимые профессионалы.

Поскольку на независимых профессионалов не распространяются нормы р. III НК, они без ограничений могут включать в свои расходы суммы, связанные с приобретением товаров (работ, услуг) у предпринимателей – плательщиков единого налога. Главное, чтобы такие расходы были подтверждены документально и связаны с осуществлением НПД.

По итогам года независимые профессионалы представляют в орган ГНС налоговую декларацию о доходах (в срок до 1 мая следующего года). Окончательный расчет по налогу на доход производится на основании данных такой декларации до 1 августа.

Не обязаны независимые профессионалы уплачивать и авансовые платежи по единому взносу. Единый взнос уплачивается по ставке 34,7% только за те месяцы, в которых получен доход. При этом сумма единого взноса за такой месяц не может быть менее минимального страхового взноса. Уплатить единый взнос необходимо до 1 апреля следующего за отчетным года на основании данных годовой налоговой декларации (пп. 4.5.3 р. IV Инструкции о порядке начисления и уплаты единого взноса на общеобязательное государственное социальное страхование, утвержденной постановлением правления ПФУ от 27.09.2010 г. № 21-5). Из-за нестыковки нормативных документов независимым профессионалам придется представить декларацию о доходах в орган ГНС раньше предусмотренных сроков для ее подачи.

Независимые профессионалы не применяют регистраторы расчетных операций при проведении наличных расчетов, поскольку на них не распространяются нормы Закона Украины от 06.07.95 г. № 265/95-ВР “О применении регистраторов расчетных операций в сфере торговли, общественного питания и услуг”.



Отношения с субъектами хозяйствования

При выплате субъектами хозяйствования независимому профессионалу доходов, непосредственно связанных с такой деятельностью, налог на доходы не удерживается в случае представления таким лицом копии свидетельства о постановке его на налоговый учет (т. е. копии справки по ф. № 4-ОПП).

В письме ПФУ от 01.03.2011 г. № 3954/03-30 сообщается, что основанием для неначисления единого взноса на выплачиваемые доходы независимому профессионалу является копия уведомления о постановке на учет в органах ПФУ. Таким образом, независимые профессионалы должны предоставить субъекту хозяйствования копии двух документов – о постановке на налоговый учет и на учет в ПФУ. Никаких других дополнительных документов не требуется.

Отметим также, что независимые профессионалы (как и частные предприниматели) могут столкнуться с проблемой отказа органа ГНС в признании договора гражданско-правовым и начислением налогов как на зарплату наемного работника на основании норм п. 178.5 ст. 178 НК. Поэтому очень внимательно следует подходить к формулировкам в гражданско-правовых договорах.

Обратим внимание, что действующее законодательство не предусматривает ограничений на включение в расходы субъектами хозяйствования стоимости услуг и работ, приобретенных у независимых профессионалов.

Ольга Афанасьева, независимый консультант
“Частный предприниматель”, № 7, апрель 2011 г.

За это сообщение автора vins поблагодарили: 4
Demerji, Heloise, VPK, Дилетант
Аватар пользователя
vins
 
Сообщений: 6654
Зарегистрирован: 27 дек 2010, 12:38
Благодарил (а): 2704 раз.
Поблагодарили: 2906 раз.

UNREAD_POST Vetal' » 29 май 2012, 11:35

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 23.02.2012 р. N 13.1-17/74
Державній податковій службі України

Щодо переліку витрат приватного нотаріуса
Відповідно до статті 178.3 Податкового кодексу України приватні нотаріуси як особи, що провадять незалежну професійну діяльність, мають право на відрахування з суми доходу документально підтверджених витрат, необхідних для провадження їх незалежної професійної діяльності.
При цьому Податковим кодексом України не передбачено будь-якого переліку витрат для самозайнятих осіб, у тому числі для приватних нотаріусів.
У зв'язку з вищевикладеним та з метою забезпечення дотримання принципів оподаткування, передбачених статтею 4 Податкового кодексу України, Міністерство юстиції України пропонує брати до уваги при оподаткуванні доходів приватних нотаріусів перелік витрат приватного нотаріуса, які пов'язані з організацією нотаріальної діяльності, випливають з вимог законодавства та повинні бути враховані в податковому обліку:
У вас нет доступа для просмотра вложений в этом сообщении.

За это сообщение автора Vetal' поблагодарил:
Дилетант
Vetal'
 
Сообщений: 2852
Зарегистрирован: 27 янв 2011, 11:57
Благодарил (а): 440 раз.
Поблагодарили: 1152 раз.


  • Похожие темы
    Ответов
    Просмотров
    Последнее сообщение

Вернуться в НАЛОГ С ДОХОДОВ, ЕДИНЫЙ СОЦИАЛЬНЫЙ ВЗНОС

Кто сейчас на форуме

Зарегистрированные пользователи: Ads, Gb, hela, Ya